Siden det for tiden pågår en samfunnsdebatt om hvorvidt homofile skal få lov til å inngå ekteskap i kirken eller ikke, tenkte jeg det kunne være interessant å se på hvordan våre forfedre så på homoseksualitet. Ikke at det er et særlig positivt syn, men dog, dette gjøres i underholdningens navn.
Seid
Seid kan kort og godt oppsummeres som "magi", og den som hadde innsikt i slikt ble kalt en seidmann. So far so good. Seid kunne nærmest deles inn i to kategorier; "hvit" og "sort" seid. Den hvite seiden besto av for eksempel det å kunne se inn i framtiden, mennesker skjebne, gode vekstår, osv. Mens den sorte seiden var det man kan kalle ond magi og gikk ut på å gjøre skade,som for eksempel å framkalle sinnslidelser hos mennesker eller rett og slett ta rota på dem.
Seid hadde i følge mytologien kommet til æsene fra vanene og den guden som hadde størst innsikt i denne kunsten var Odin. Ved å mestre seid hadde Odin dermed innsikt i alle menneskers liv og skjebne. Men, for det var et stort men ved det hele, seid var ikkenoe for ordentlige "mannfolk". Det var noe umandig knyttet til seid. Det paradoksale blir da at selve krigsguden Odin også er den "skeive" seidmannen! Seidmennene blir i dag blant forskere ofte knyttet opp mot sjamanisemen og de sjamaner man finner i både samisk kultur og blant indianere. Blant indianerne i Nord-Amerika var mange sjamaner menn som opptrådde som kvinner eller vise verca. Disse var på mange måter et "tredje kjønn" og kunne ofte inngå ekteskap med samme kjønn.
På norrønt var seid knyttet opp mot begrepet ergi. Og det å kalle en mann for "ergi" var det verste man kunne gjøre! Det kunne også føre til drap og ættefeider!
Ergi
Ved å beskylde en mann for å være ergi eller argr mente man at han lot seg seksuelt av en annen mann. Beskyldning om å være ergi kunne ramme den mest mandige, noe det tidligere eksempelet med Odin viser. Ved å være den passive parten i et homoseksuelt forhold inntok man kvinnens plass og mistet deremed "nøttene" sine. Man var med andre ord et sosialt utskudd og ikke en riktig mann.
Det har vært en del spekulasjon rundt hvorvidt mange av de danske myrlikene kunne være homoseksuelle som ble henrettet på grunn av sin seksuelle legning og bevisst lagt ned i myrene. Blant annet trodde man lenge at to lik som ble funnet tett ved siden av hverandre var en mann og en kvinne, men senere undersøkelser har vist at det var to menn.
At det å bli knyttet opp mot seid og ergi kunne få fatale konsekvenser finner vi flere eksempler på, blant annet i kongesagaene. Øyvind og seidmennene på Avaldsnes kan sikkert skrive under på det;
63.
Da det ble vår, drog Olav vestover i Viken og gjestet på storgardene sine ; han sendte bud over hele Viken at han ville ha hær ute om sommeren og dra nord i landet. Siden drog han nord til Agder. Da det lei ut i langfasta, tok han nord til Rogaland og kom til Avaldsnes på Karmøy påskeaften. Der var det laget påskegjestebud for ham, han hadde nesten tre hundre mann. Samme natt kom Øyvind Kelda dit til øya, han hadde et langskip med fullt mannskap, det var bare seidmenn og annet trollpakk alt i hop. Øyvind og flokken hans gikk i land fra skipet og tok til å trolle av alle krefter. Øyvind gjorde dem usynlige, og laget slik svart tåke at kongen og hans folk ikke skulle kunne se dem. Men da de kom like opp til garden på Avaldsnes, ble det lys dag. Da gikk det helt annerledes enn Øyvind hadde tenkt ; det mørket, som han hadde fått laget med trolldommen, kom over ham sjøl og kameratene hans, slik at de så ikke mer med øynene enn med nakken, og gikk bare rundt i ring hele tida. Vaktmennene til kongen så dem, de kunne ikke skjønne hva dette var for slags folk. Det ble sagt fra til kongen, og han og følget hans stod opp og kledde på seg. Da kongen fikk se Øyvind og folkene hans gå der, sa han til mennene sine at de skulle ta våpen og gå bort og finne ut hva dette var for folk. Kongsmennene kjente igjen Øyvind, og så tok de ham til fange, ham og alle de andre, og leidde dem til kongen. Så måtte Øyvind fortelle hvordan alt hadde gått for ham. Etterpå lot kongen ta alle sammen og sette dem ut på et skjær som sjøen gikk over i flotid, og lot dem binde der. Slik mistet Øyvind og alle disse folkene livet. Siden heter skjæret Skratteskjær.
Utdraget er fra Olav Tryggvassons saga, og den finner du her.Bare det å gjøre noe som kunne bli betraktet som "kvinnearbeid", for eksempel å melke kyr, kunne føre til at man ble stemplet som ergi og det å antyde at en mann hadde ikledd seg kvinneklær kunne skape blodige feider. Hvor galt slikt kunne gå finner du igjen i en av mine tidligere tekster om hevn. For en bedre og mer utfyllende artikkel om seid, Odin og ergi, kan du bare jo lese den fascinerende artikkelen til Brit Solli ved å klikke her.
Hvorvidt du mener at homofile skal få gifte seg i kirka eller ikke, eller om de skal få lov til å adoptere barn eller ikke, så tror jeg vi alle kan enes om at vi i det minste er mer humane mot homofile i dag enn våre forfedre var og at vi lever i et mer tolerant samfunn...om enn kanskje et litt kjedeligere?
1 Kommentarer:
God Påske, Pål.
Enda bra vi har kastet fra oss tradisjonene fra den tiden, ellers ville nok mange flere norske menn ligget i myra. Feks det å lage mat hjemme eller å sitte når man må pisse (noe som leger anbefaller).
Legg inn en kommentar
Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]
<< Startsiden